Η ΝΕΑ ΚΟΥΖΙΝΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ

Δύσκολοι καιροί για καταναλωτές…
Η οικονομική κρίση μας έχει επηρεάσει όλους. Η καταναλωτική συμπεριφορά όλων έχει αλλάξει ριζικά, αφού υπολογίζουμε πια με απόλυτη σύνεση το κάθε ευρώ. Με τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες, όπου το καλάθι της νοικοκυράς συνεχώς ακριβαίνει, πρέπει να σκεφτούμε έξυπνους τρόπους για να κάνουμε οικονομία στα έξοδα του φαγητού, χωρίς ωστόσο να στερηθούμε την νοστιμιά και την ποικιλία και σίγουρα λαμβάνοντας υπόψη την σωστή και υγιεινή διατροφή. Ας αλλάξουμε λοιπόν συνήθειες, ας μαγειρέψουμε στο σπίτι, πιο υγιεινά και πιο σωστά κι ας εξοικονομήσουμε χρήματα!

Κάντε οικονομία στα ψώνια σας και εξοικονομήστε χρήματα από τις αγορές σας! Μαγειρέψτε έξυπνα, νόστιμα, υγιεινά και οικονομικά.

Οικιακή οικονομία σημαίνει σωστή οργάνωση και διαχείριση των υλικών αγαθών και αναγκών ενός νοικοκυριού.

1. Οργανώστε σε μια σελίδα που θα κολλήσετε επάνω στο ψυγείο το μενού της εβδομάδας. Αυτό σας κερδίζει χρόνο αλλά και χρήματα αφού προγραμματίζετε τα ψώνια σας αποφεύγοντας τις παρορμητικές αγορές. Ορίστε ένα ανώτατο όριο αγορών για την εβδομάδα. Θυμηθείτε ότι το σωστά οργανωμένο σπιτικό φαγητό στοιχίζει πολύ λιγότερο από τις παρορμητικές αγορές delivery όταν γυρίζετε κουρασμένοι από τη δουλειά και δεν σκέφτεστε παρά μόνο ότι πρέπει να φάτε!

2. Υπολογίστε αρχικά το ποσό που ξοδεύετε για τα γεύματα μιας εβδομάδας. Θέστε ως στόχο να ξοδεύετε 10% λιγότερο κάθε μήνα. Για παράδειγμα εάν το φαγητό ημερησίως, σας κοστίζει 10€-15€, προσπαθήστε να το μειώσετε κατά 10%. Όταν το καταφέρετε, επιδιώξτε νέα μείωση, πάλι 10%. Θυμηθείτε ότι αυτά είναι περιττά έξοδα και δεν επηρεάζουν την ποιότητα. Μην πετάτε τα εκπτωτικά κουπόνια και μην παραλείπετε να τα δίνετε στο ταμείο πριν την έκδοση του λογαριασμού.

3. Βάσει του μενού και των χρημάτων που διαθέτετε, ετοιμάστε την εβδομαδιαία λίστα αγορών. Ελέγξτε προσεχτικά το ψυγείο και το ντουλάπι και σημειώστε ποια προϊόντα λείπουν και σε τι ποσότητα. Ψωνίζετε πάντα ακολουθώντας πιστά τη λίστα. Προτιμήστε το καλάθι αντί για το καρότσι!

4. Πείτε όχι σε καθετί έτοιμο που σας φαντάζει ελκυστικό/φτηνό στα ράφια των σούπερ μάρκετ αλλά στην πραγματικότητα δεν το χρειάζεστε. Αναζητήστε τις προσφορές με σύνεση και μόνο στα προϊόντα που έχετε ήδη αποφασίσει να αγοράσετε.

4. Ο προϋπολογισμός των εξόδων για τα ψώνια του οικογενειακού τραπεζιού, ξεκινάει από το σούπερ μάρκετ αλλά συνεχίζεται στην κουζίνα σας. Όταν μαγειρεύετε για την οικογένεια, φροντίστε να φτιάχνετε ικανοποιητική ποσότητα αλλά όχι παραπάνω. Η τήρηση κανονικών μερίδων, δε βοηθάει μόνο στον έλεγχο του προϋπολογισμού αλλά συμβάλλει και στην καλή υγεία.

5. Μειώστε το λίπος από τη διατροφή σας, για οικονομία αλλά και για καλή υγεία. Ακόμη και λίγες κουταλιές λάδι δίνουν πολύ γεύση στη σαλάτα ή στο φαγητό, εάν συνηθίσετε στη νέα γεύση. Μειώστε λοιπόν σταδιακά την ποσότητα, ώστε να συνηθίζει σιγά, σιγά, όλη η οικογένεια.

6. Τα συνοδευτικά που θα σερβίρετε μαζί με τα γεύματά σας, φροντίστε να είναι υγιεινά, χορταστικά κι ανέξοδα. Τα λαχανικά είναι μια σημαντική πηγή βιταμινών, πρωτεϊνών, ενέργειας και είναι επίσης πολύ χορταστικά. Αγοράζετε πάντα το κάθε φρέσκο λαχανικό στην εποχή του. Θυμηθείτε πως ένα τρόφιμο είναι πιο υγιεινό και πιο οικονομικό όσο λιγότερα χιλιόμετρα ταξιδεύει από τον παραγωγό ως το τραπέζι σας!

7. Μην πετάτε ότι μπορείτε να ξαναχρησιμοποιήσετε. Το ψωμί της δεύτερης ημέρας μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον κιμά ή για να κάνετε κρουτόν για σαλάτα. Τα περισσεύματά των λαχανικών μπορούν να συντηρηθούν και να χρησιμοποιηθούν σε σούπες ή ζωμούς. Φυλάξτε τις μαυρισμένες μπανάνες στην κατάψυξη και χρησιμοποιήστε τες όταν θέλετε, σε κέικ ή γλυκά.

8. Κανείς δεν αγαπάει το ξαναζεσταμένο φαγητό. Μετατρέψτε τα φαγητά της προηγούμενης ημέρας σε κάτι διαφορετικό ή φυλάξτε τα άμεσα στην κατάψυξη. Για παράδειγμα χοιρινό λεμονάτο τη μια ημέρα, κοκκινιστό λιανισμένο με διάφορα λαχανικά και ρύζι την επόμενη (από τα περισσεύματα).

9. Λιανίστε το μαγειρεμένο κρέας/ψητό κοτόπουλο που περίσσεψε. Ανακατεμένο με ρύζι την επόμενη ημέρα και ποικιλία σοταρισμένων ή βραστών λαχανικών ταϊζει και πάλι πολλά άτομα!

10. Αντικαταστήστε υλικά στις αγαπημένες σας συνταγές με άλλα οικονομικότερα ή που διαθέτετε. Μαγειρεύετε συνταγές που εμπιστεύεστε από σωστούς επαγγελματίες του χώρου. Δεν είναι καιρός για πειράματα που θα σας κοστίσουν πολλά χρήματα!

 

Λιγότερο γνωστά τρόφιμα που διατηρούνται στην κατάψυξη αρκεί να τοποθετηθούν λίγο πριν την λήξη τους

1. Τυριά που δεν καταναλώσατε (φέτα/κασέρι/γραβιέρα/τυριά σε κρέμα). Αφαιρέστε τυχόν χαλασμένα μέρη του τυριού, τρίψτε το υπόλοιπο και φυλάξτε το στην κατάψυξη. Τα τυριά σε κρέμα διατηρούνται τέλεια στην κατάψυξη για πολύ καιρό για χρήση μετά μόνο σε γλυκά όπως τσιζ κέικ. Η φέτα επίσης τριμμένη διατηρείται για χρήση σε πίτες.

2. Οι μπανάνες διατηρούνται ακόμη και μαυρισμένες στην κατάψυξη, για χρήση σε γλυκά.

3. Τα λαχανικά διατηρούνται στην κατάψυξη μόνο ζεματισμένα, εκτός από τις μπάμιες που μπαίνουν ωμές.

4. Φέτες κέικ, ψωμιού, κουλουράκια ακόμη κι αποτυχημένα κέικ που ψήσατε, αφού τα τρίψετε διατηρούνται άνετα στην κατάψυξη για χρήση σε φαγητά ή γλυκά. Με τρίμματα κέικ/κουλούρι φτιάχνετε γλυκά με κρέμα και φρούτα, τρουφάκια, πορτοκαλόπιτες ή ακόμη και τσιζ κέικ χρησιμοποιώντας τα ως βάση. Τα τρίμματα ψωμιού μπαίνουν κάλλιστα σε πανάρισμα ή μπιφτέκια.

5. Ψιλοκόψτε μαϊντανό/άνηθο/βασιλικό/σκόρδο και φυλάξτε το στην κατάψυξη.

6. Ζωμός ή σάλτσα από φαγητό που είχε πολύ υγρό, διατηρείται στην κατάψυξη.

7. Μην πετάτε τα περισσεύματα από φύλλο κρούστας/καταϊφι που χρησιμοποιήσατε. Καλύψτε τα και φυλάξτε τα και πάλι στην κατάψυξη.

8. Τα ασπράδια αυγών διατηρούνται τέλεια στην κατάψυξη. Οι κρόκοι διατηρούνται μόνο ανακατεμένοι με ζάχαρη για χρήση σε κρέμες/μους/παγωτά. Φυλάξτε τα σε σακούλες σημειώνοντας επάνω την ποσότητα που περιέχουν.

9. Τα φαγητά είναι καλύτερα να μπαίνουν στην κατάψυξη σε στάδιο προ ψησίματος. Το ψημένο φαγητό χάνει αρκετή από τη γεύση του όταν καταψυχθεί.

10. Σημειώνετε πάντα πότε αποθηκεύθηκε το κάθε τρόφιμο, την ποσότητά του και έχετε πάντα ενημερωμένη τη λίστα με το τι περιέχει η κατάψυξή σας.

Το νέο μας βιβλίο Η ΝΕΑ ΚΟΥΖΙΝΑ, περιέχει όλες τις συμβουλές για σωστή διαχείριση τόσο των χρημάτων όσο και του χρόνου μας! Οι συνταγές που περιέχει είναι απλές γρήγορες και με πολύ λίγα υλικά!

 

ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΑΠΟ ΝΕΑ ΚΟΥΖΙΝΑ:

Συνταγές με περισσεύματα

Κιμάς σάλτσα μαγειρεμένος που περίσσεψε
1. Σάντουιτς: Χωρίστε στρογγυλά ψωμάκια στη μέση κι αλείψτε τα με λίγη μαγιονέζα. Βάλτε κουταλιές από τη σάλτσα κιμά επάνω στα μισά και καλύψτε με τριμμένα τυριά. Ψήστε για λίγο στο φούρνο να λιώσει το τυρί. Καλύψτε με τα άλλα μισά ψωμάκια και απολαύστε τα ζεστά.
2. Κιμαδόπιτα: Ανακατέψτε το μείγμα, στραγγισμένο, χωρίς πολύ σάλτσα, με τυριά, 1-2 αυγά και ψιλοκομμένο φρέσκο κρεμμυδάκι, κρεμμύδι ξερό ή πράσο σοταρισμένο σε λίγη μαργαρίνη. Στρώστε το μείγμα σε ταψί ανάμεσα σε φύλλα σφολιάτας. Ψήστε σε φούρνο 45΄.

 

Κομματάκια βραστό κρέας κατσαρόλας
1. Με κρέμα και μανιτάρια: Σε μεγάλο τηγάνι σοτάρετε μανιτάρια σε φετάκια σε λίγο βούτυρο με λίγο σκόρδο. Ρίξτε κι ανακατέψτε το κρέας και σβήστε με κρασί ή κονιάκ. Προσθέστε λίγη κρέμα γάλακτος κι αν θέλετε λίγη μουστάρδα και πράσινο πιπέρι σε κόκκους. Ζεστάνετε και σερβίρετε.
2. Λεμονάτο με αγκινάρες: Σοτάρετε το κρέας σε λίγο λάδι με λίγο σκόρδο και τριμμένο κρεμμύδι. Σβήστε με λίγο λευκό κρασί. Προσθέστε 1 κονσέρβα καρδιές αγκινάρας (στραγγισμένες) ή 1 πακέτο αγκινάρες πάτους κατεψυγμένους. Προσθέστε 1 κύβο βοδινού διαλυμένο σε 1/4 κούπας νερό, λίγη ρίγανη και το χυμό 2 λεμονιών. Καλύψτε και σιγοβράστε 15΄ ή ώσπου να μαλακώσουν οι αγκινάρες.

 

Μακαρόνια βρασμένα
1. Σουφλέ φούρνου: Ανακατέψτε τα μακαρόνια με λίγη μαγαρίνη ή βούτυρο, ψιλοκομμένο ζαμπόν ή σαλάμι και διάφορα τριμμένα τυριά. Αν θέλετε προσθέστε πιπεριά ψιλοκομμένη ή ελιές ψιλοκομμένες. Περιχύστε με λίγο γάλα εβαπορέ ή κρέμα γάλακτος και ψήστε για 15΄ σε δυνατό φούρνο.
2. Μακαρόνια στο φούρνο με τυριά: Ψιλοκόψτε τα μακαρόνια κι ανακατέψτε τα με γάλα, τυριά τριμμένα και 2 αυγά. Στρώστε τα σε βουτυρωμένο πυρέξ. Ψήστε σε δυνατό φούρνο, ώσπου να ροδίσει η επιφάνεια

Ψητό κρέας και/ή σουβλάκια (μοσχάρι, χοιρινό ή αρνί)
1. Λεμονάτο: Φτιάξτε όπως με το βραστό κρέας, παραλείποντας τις αγκινάρες. Αν θέλετε, προσθέστε μανιτάρια σε φετάκια ή πατάτες μικρές σε κομμάτια και βάλτε περισσότερο ζωμό ώστε να βράσουν.
2. Φρικασέ: Ακολουθήστε τη διαδικασία για το λεμονάτο, χωρίς να βάλετε το χυμό λεμονιού από την αρχή. Προσθέστε αρκετά φρέσκα κρεμμυδάκια ψιλοκομμένα, χόρτα καθαρισμένα ή μαρούλι σε κομμάτια καλά πλυμένο και 1 κούπα νερό και βράστε ώσπου να μαλακώσουν τα χόρτα 15΄ περίπου. Στο τέλος, χτυπήστε ένα αυγό με το χυμό 1-2 λεμονιών και περιχύστε το φαγητό.

Φακές ή φασολάδα ή ρεβίθια σούπα
1. Άλειμμα: Βγάλτε τις φακές, τα φασόλια ή τα ρεβίθια από το ζουμί με τρυπητή κουτάλα και αλέστε τα στο μπλέντερ να γίνουν πουρές. Στις φακές προσθέστε λίγη φέτα μαλακιά ή μαγιονέζα και ψιλοκομμένες πίκλες και στα ρεβίθια προσθέστε λίγο σκόρδο, ταχίνι χτυπημένο με λίγο νερό ή ελαιόλαδο και χυμό λεμονιού. Αλείψτε με το μείγμα φετάκια από μπαγκέτα και σερβίρετέ τα ως ορεχτικό. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε τα ως άλειμμα σε σάντουιτς.

 

 
ΑΛΕΞΙΑ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ